Trygghet, utveckling eller trauma (2016/SWE)

Trygghet, utveckling eller trauma, vad söker du egentligen under en kurs?

Den mest grundlÀggande byggstenen i en kurs Àr ett tillÄtande och skamfritt rum. Ett rum dÀr varje deltagare fÄr vara, kÀnna och vilja precis vad den vill. Och kÀnner sig trygga med kommunicera detta i möten med andra utan skam eller krav pÄ prestation. Jag brukar kalla det ett magiskt rum.

Det rummet kan delas in tre zoner – en trygghetszon, en utvecklingszon och en traumazon. Vilken zon vi vill spenderar vĂ„r tid, lust och energi i Ă€r vĂ€ldigt individuellt. Det som gör rummet magiskt Ă€r att alla sjĂ€lva fĂ„r vĂ€lja i vilken av zonerna de vill befinna sig i varje stund eftersom att varje zon har sina egna unika kvaliteter och utmaningar.

zoner1

Trygghetszonen

Att spendera sin tid, lust och energi i trygghetszonen Àr vilsamt. För de allra flesta inkluderar trygghetszonen aktiviteter som att sova, Àta, se pÄ tv, lÀsa fiktion, spela sÀllskapsspel, mysa, kramas, pÄta i trÀdgÄrden och sÄ vidare. Att spendera mycket tid i trygghetszonen ger ett lugnt och vilsamt liv. MÀnniskan Àr rent biologiskt lat och vi belönas kroppsligt att att stanna inom trygghetszonen. Det moderna samhÀllet har skapat allt flera system som hjÀlper oss att stanna kvar just hÀr sÄ som guidade charterresor, tydliga klÀdkoder, internet dejting och trender som tydligt berÀttar vad som Àr rÀtt och fel.

Utvecklingszonen

SpÀnning, utveckling och prestation Àr ledord för utvecklingszonen. Typiska aktiviteter Àr att lÀra sig nÄgot nytt, ifrÄgasÀtta en tidigare övertygelse, diskuterat passionerat, lÀsa facklitteratur, hoppa fallskÀrm, göra en oplanerad resa, möta en okÀnd mÀnniska och sÄ vidare. Tiden i utvecklingszonen Àr spÀnnande men ocksÄ uttröttande. En stor del sjÀlvutvecklingsrörelsen bygger pÄ att ta oss in i utvecklingszonen genom olika övningar. StrÀvan att utvecklas Àr knappast nÄgot nytt utan har funnits med oss i tusentals Är genom olika religiösa praktiker, sen 1700-talets upplysningstid och fram till hur samhÀllet ser ut idag.

Traumazonen

I traumazonen sker det som vi upplever som ett hot – det som aktiverar reptilhjĂ€rnans överlevnadsinstinkter till kamp, flykt eller apati. Det kan antingen vara en ny traumatisk upplevelse eller en pĂ„minnelse om ett tidigare trauma. Ibland tvingas vi att stanna i traumazonen under lĂ€ngre perioder vid t.ex. övergrepp inom relationer, mobbing pĂ„ skola eller arbetsplatser, eller politiskt vĂ„ld genom krig och sĂ„ vidare. Tid i traumazonen skapar sĂ„r i vĂ„r person och fĂ„r resultatet att vĂ„r utvecklings- och trygghetszon kryper. Att vi bĂ€r med oss trauman Ă€r evolutionĂ€rt hjĂ€lpmedel som fĂ„r oss att undvika fara och lĂ€ra oss av misstag men trauman blir problematiska nĂ€r undvikandet leder till en ofrivillig begrĂ€nsning i livet.

zoner-trauma

Medvetenhet om att traumazonen finns gör det lĂ€ttare att undvika den eller medvetet vĂ€lja den. Alltför ofta inom sjĂ€lvutvecklingsvĂ€rlden beskrivs bara tvĂ„ zoner “comfort zone” och “where the magic happens”. Faktum Ă€r att om vi utmanar oss sjĂ€lva för lĂ„ngt in i utvecklingszonen sĂ„ kommer vi slutligen landa i traumazonen i vĂ„r jakt pĂ„ det magiska. Det magiska rummet ligger inte i utvecklingszonen utan i friheten att vĂ€lja fritt i vilken zon vi vill vara just nu. Magin finns överallt sĂ„ att sĂ€ga.

Din personliga historia

zoner2

Alla har vi formats av vÄra livserfarenheter och det reflekteras i hur de tre zonerna fÄr en unik och personlig form som Àr under kontant förÀndring. Till exempel under en kurshelg dÀr ett tjugotal deltagare tillsammans skapar en gemenskap sÄ utvidgas trygghetszonen till att inkludera omrÄden som tidigare lÄg i utvecklingszonen eller Àven traumazonen (se 1 i bilden). Detta öppnar upp för upplevelser som i vardagen inte vore möjliga. NÀr gruppen upplöses omformas zonerna igen men deltagarna bÀr med sig erfarenheten vilket lÄngsiktigt kan skapa en större trygghetszon. PÄ samma sÀtt kan gamla trauman minska utvecklingszonen inom andra omrÄden (se 2 i bilden) vilket resulterar i att minsta steg utanför trygghetszonen upplevs som ett trauma. Genom terapi och arbete med sig sjÀlv Àr det möjligt att Äterigen minska sin traumazon och göra tidigare traumatiska upplevelser till antingen utmaningar eller trygghet.

SamhÀllet, sjÀlvbilden och verkligheten

zoner4

Alla de tre zonerna existerar Ă€ven pĂ„ flera olika nivĂ„er – hĂ€r följer ett exempel med tre olika nivĂ„er och upplevelsen av Japansk repkonst.

PÄ toppen finns samhÀllsnivÄn som reflekterar vad vi som individer vet om japansk repkonst utifrÄn vad samhÀllet har lÀrt oss. Den bygger pÄ existerande normer och ligger ofta till grunden för vÄrt instinktiva svar dÀr vi saknar konkret erfarenhet. PÄ samhÀllsnivÄn ses ofta japansk repkonst som nÄgot spÀnnande och utvecklande.

I mitten finns sjÀlvbildsnivÄn som bygger pÄ de tidigare erfarenheter och fördomar vi personligen bÀr med oss in i upplevelsen. PÄ sjÀlvbildsnivÄn kan vissa individer se japansk repkonst som nÄgot lÀskigt eftersom det kan pÄminna om en tidigare traumatisk upplevelse. SjÀlvbildsnivÄn Àr dock alltid en förutsÀgelse, en gissning, om hur nÄgot kommer vara.

Slutligen i botten finns verklighetsnivÄn som bygger pÄ hur det kÀnns hÀr och nu. NÀr du som individ Àr aktivt delaktig i upplevelsen. Med exemplet japansk repkonst sÄ kanske upplevelsen Àr sÄdan att det kÀnns jÀtte tryggt (vilket Àr min empiriska erfarenhet av nÀra hundratalet kurser och tusentalet deltagare).

Det Àr viktigt att kÀnna till att alla dessa nivÄer existerar och pÄverkar oss dagligen. BÄde pÄ ont och gott. Att ha en uppfattning baserat pÄ en samhÀllsnivÄ Àr smidigt och hjÀlper oss att skapa gemenskap med andra. En uppfattning baserat pÄ en sjÀlvbildsnivÄn gör att vi lÀr oss av tidigare bÄde positiva och negativa erfarenheter. Men det Àr faktiskt bara den nÀrvarande upplevelsen pÄ verklighetsnivÄn som faktiskt Äterspeglar vad vi tycker om nÄgot. En nyttig frÄga att stÀlla till sig sjÀlv: hjÀlps eller begrÀnsas jag av dessa samhÀllsnormer och sjÀlvbilder, eller vill jag prova för att verkligen veta?

Alla dessa kurser

MĂ„let med en kurs Ă€r sĂ„klart delvis att lĂ€ra ut en specifik kunskap men det handlar lika mycket att skapa det magiska rummet dĂ€r alla deltagare kan göra sin resa i de olika zonerna. ResvĂ€gen Ă€r unik för varje persons eftersom den styrs av ens behov och dessa skiljer sig alltid  i deltagargruppen och förĂ€ndras under kursens gĂ„ng. ResmĂ„let Ă€r ofta den specifika kunskapen men egentligen Ă€r det viktigaste att din vilja fĂ„r styra vĂ€gen. Nedan följer nĂ„gra exempel pĂ„ olika typpersoner och deras resvĂ€gar.

zoner3

Person A Àr troligtvis den vanligaste kursdeltagaren som vill gÄ utanför sin trygghetszon och uppleva nÄgot som ger inspiration till sjÀlvutveckling.

Person B Àr nÀstan alltid i den intressanta men slitsamma utvecklingszonen vill gÄ tillbaka till den vilsamma trygghetszonen som kursens magiska rum erbjuder.

Person 1 vill anvĂ€nda kursens utökade trygghetszonen för att prova pĂ„ nĂ„got som vanligtvis ligger lĂ„ngt ute i utvecklingszonen och kanske till och med pĂ„ grĂ€nsen till traumazonen men upptĂ€cker ofta att trygghetszonen har vĂ€xt.

Person 2 Àr troligtvis den ovanligaste kursdeltagaren som vill söka sin traumazon för att utmana gamla traumatiska upplevelser. Generellt sett Àr inte en kurs en form av terapi Àven om den kan ha terapeutiska effekter.

MÄlet med mina kurser Àr att stÀndigt öka trygghetszonen genom att uppmana deltagare att sÀtta sina egna grÀnser, ge tydlig Äterkoppling pÄ upplevelser, ifrÄgasÀtta det som sker och alltid delta pÄ sina egna villkor. Mycket vila, mat och lÄngsamhet hjÀlper till att kÀnna in hur det kÀnns precis hÀr och nu. Det finns kurser som bygger pÄ motstaten dÀr begrÀnsad sömn och mat i kombination med högt tempo och en nÀstan obligatorisk agenda anses hjÀlpa deltagarna till sjÀlvutveckling. Anledningen att minska trygghetszonen och öka utvecklingszonen Àr att kursen ska upplevas som mera utvecklande. Det kan vara rÀtt för vissa och jobbiga upplevelser kan ge stora insikter men det Àr inte sÄ jag valt att jobba.

En vanlig feedback frÄn mina kursdeltagare Àr förvÄning att alla övningar kÀnns sÄ trygga och den övervÀldigande kÀnslan av frihet som vÀxer ur det. Just dÀr ligger magin i ett magiskt rum.